Дзяржаўная ўстанова адукацыі ”Сярэдняя школа №14 г. Полацка”
План – канспект урока беларуская
літаратуры ў 6 класе
Тэма :
Сяргей Тарасаў. “Еўфрасіння Полацкая”
Падрыхтавала
Алексіна Г.П, настаўнік
беларускай мовы і літаратуры 1 катэгорыі
Полацк 2017
Адкрыты ўрок
па беларускай літаратуры ў 6 «Б” класе
Тэма: Сяргей
Тарасаў. “Еўфрасіння Полацкая”
Мэта: - узнавіць і
пашырыць веды вучняў пра беларускую асветніцу і
святую Еўфрасінню Полацкую, пазнаёміць з мастацкім увасабленнем яе
вобраза ў творы С. Тарасава;
- выявіць вучнёўскія ўражанні ад прачытанага тэксту;
- дапамагчы асэнсаваць веліч постаці асветніцы, яе ролі ў беларускай гісторыі;
- спрыяць фарміраванню ў вучняў творчых, разумовых і даследчых здольнасцей,
развіваць навыкі выразнага чытання, вуснага маналагічнага маўлення, умення
працаваць у групах;
- спрыяць выхаванню павагі да
сваёй гісторыі, свайго народа.
Ход урока:
1.
Арганізацыйны момант.
2. Уступнае
слова настаўніка.
Мінуласць ляжыць
надмагільным вянком
над
тымі, што ў смерці застылі,
ззяе святлом праз цемру вякоў
святое імя Еўфрасінні.
ззяе святлом праз цемру вякоў
святое імя Еўфрасінні.
1 чытальнік
Беларусь,
твая дачка я.
Зярнятка
я, а ты мая ралля.
Якой
жа мовы ад мяне чакаеш
Ты,
узрасціўшая мяне зямля?
2 чытальнік
Я
крывінка твая – крывічанка,
Я
былінка твая – палачанка,
Як
над пожняй тужлівая чайка,
Я
лячу да цябе , Радзіма,
Са
святога Ерусаліма.
3 чытальнік
Чую
звон твой Сафія, чую
Скрозь
стагоддзі і скрозь муры
У
бяскрайнюю ноч глухую
І
пад час світальнай зары!
4 чытальнік
Беларусь
– Ефрасіння Святая,
памаліўшыся
на раздарожжы,
павярні
свае вочы да Божых –
Добры
Божа цябе прывітае.
- Скажыце , калі
ласка, пра каго ідзе гаворка ў гэтых вершаваных
радках?
Абгрунтуйце сваю думку.
3. Тлумачэнне і замацаванне новага матэрыялу.
Сапраўды, вершы
прысвечаны Еўфрасінні Полацкай, унучцы слаўнага
князя Усяслава
Чарадзея, якая засталася жыць у памяці нашчадкаў. І сёння мы з вамі здзейснім
падарожжа ў далёкае XII стагоддзе… Эпіграфам да нашага ўрока будуць словы
Дануты Бічэль. Тэма сённяшняга ўрока: Сяргей Тарасаў. “Еўфрасіння Полацкая” (
запішыце, калі ласка, яе ў сшыткі).
Мэта – узнавім і
пашырым вашы веды пра беларускую асветніцу і святую Еўфрасінню Полацкую,
пазнаёмімся з мастацкім увасабленнем яе вобраза ў творы С. Тарасава; выявім
вашы ўражанні ад прачытанага тэксту; асэнсуем веліч постаці асветніцы, яе ролі
ў беларускай гісторыі; будзем фарміраваць творчыя, разумовыя і даследчыя
здольнасці, развіваць навыкі выразнага чытання, вуснага маналагічнага маўлення,
умення працаваць у групах; выхоўваць павагу да сваёй гісторыі, свайго народа.
2. Запісаць
асацыятыўны радок на вобраз Еўфрасінні Полацкай
(запісаць у слупок).
Зачытванне слоў-асацыяцый (найбольш пашыраныя паняцці: храм, свяча,
келля, кніга, Крыж, пяро)
3.
Разгляд мастацкага
твора С.Тарасава “Еўфрасіння Полацкая”
Для таго, каб
дасягнуць пастаўленых мэт, вы падзелены на групы:
“Чытальнікі”,
“Гісторыкі”, “Даследчыкі”. Дарэчы, прадстаўнікі групы
“Чытальнікі”
перад намі ўжо выступалі. А ўсе разам мы з вамі будзем яшчэ крытыкамі і
аналітыкамі.У канцы ўрока кожная група прадставіць свой праект “ Еўфрасіння
Полацкая”, падрыхтаваныя для гэтага лісты ляжаць у вас на партах. На прыканцы
ўрока ў вас павінна там з’явіцца ўсё тое, што, на вашу думку, звязана з імем
славутай асветніцы.
Я ўжо вам
сказала, што сёння мы адправімся ў старажытны Полацк XII
стагоддзя. А
яшчэ, каб лепш арыентавацца ў падзеях далёкага мінулага, мы з вамі патлумачым
лексічнае значэнне некаторых слоў:
Манастыр – 1. Рэлігійная абшчына манахаў або
манашак, якая ўтварае
царкоўна-гаспадарчую
арганізацыю. 2. Тэрыторыя, царква і жылыя
памяшканні такой
абшчыны.
Сабор – галоўная або вялікая царква ў горадзе,
манастыры.
Царква – 1. Аб’яднанне паслядоўнікаў той або
іншай рэлігіі,
арганізацыі,
якая кіруе рэлігійным жыццём. 2. Памяшканне, у якім
адбываецца
набажэнства.
Ігумення – настаяцельніца праваслаўнага
манастыра.
Перш, чым
перайсці да аналізу твора С. Тарасава мы паслухаем
выступленні
прадстаўнікоў груп “ Гісторыкі” і “Даследчыкі”.
- Што вы ведаеце
пра Еўфрасінню Полацкую?
Паведамленні
групы “Гісторыкі”.
Паведамленне 1.Вядома, што да таго, як
Еўфрасіння пайшла ў
манастыр, яе імя
было Прадслава . Жыла яна ў багатай сям’і. Калі споўнілася 12
гадоў, Прадслава пайшла ў манастыр, дзе перапісвала кнігі.
Паведамленне 2.Прадслава прыходзіць у манастыр.
Яе цётка, удава
князя Рамана
Усяславіча, якая была ігуменняй, імкнецца яе адгаварыць. Але Прадслава
дабіваецца свайго і пад імем Еўфрасіння таемна ад бацькоў прымае пострыг,
ахвяруючы сябе Хрысту. Даведаўшыся пра ўчынак дачкі, князь Святаслаў-Георгій ад
гора рваў на галаве валасы, а княгіня Сафія галасіла па Прадславе, як па
нябожчыцы.
Паведамленне 3.Я ведаю, што ў манастыры яна
шчыра малілася, а
таксама
прадавала кнігі, грошы ж аддавала бедным людзям.
Паведамленне 4. Я чытала пра крыж, які для
Еўфрасінні зрабіў Лазар
Богша. Гэты крыж
быў вельмі каштоўны для Беларусі, але, на жаль, ён знік у час
вайны.
- Такім чынам,
мы выявілі вашы веды пра Еўфрасінню Полацкую.
Апавяданне
Сяргея Тарасава раскажа нам пра дзейнасць Еўфрасінні
Полацкай. Імя
Сяргея Тарасава вам невядома, таму пра яго нам раскажа
група “
Даследчыкі”.
Паведамленні
групы “ Даследчыкі”.
Паведамленне 1.Сяргей Васільевіч Тарасаў –
кандыдат гістарычных
навук. З 1982 па
2006 год працаваў у Інстытуце гісторыі Нацыянальнай
акадэміі навук
Беларусі. Быў загадчыкам аддзела археалогіі сярэдневяковага перыяду. Даследаваў
старажытны Мінск, праводзіў раскопкі. Аўтар больш за 50 навуковых прац, аўтар
падручніка “Мая Радзіма – Беларусь” для 4 класа.
Паведамленне 2.Аўтар кніг для дзяцей і
падлеткаў “Вясёлы ветрык”,
“Фрэскі”,
сааўтар мастацкіх зборнікаў. Ён быў вядучым шэрагу тэлепраграм на беларускім
тэлебачанні: “Скарбы беларускай гісторыі”, “Кола часу” і іншых.
Першаснае
ўспрыманне твора
Аналіз твора па
агульных пытаннях:
- Зачытайце
радкі пра старадаўні Полацк, у якім гадавалася
Прадслава.
Хочацца,
адзначыць, што, па меркаваннях вучоных, менавіта ў Полацку
знаходзіцца
цэнтр Еўропы. Можа, гэта і , сапраўды, так, бо не адну славутую і знакамітую
асобу нарадзіла гэта зямля . Полацк і ў
старажытнасці,і зараз прыгожы, усё тут дыхае гісторыяй.
- Куды спяшаецца
Прадслава?
- Чаму ў горадзе
добра ведалі дзяўчынку? Чым яна вызначалася?
- Які шлях
выбрала сабе Прадслава? Чаму?
- Чаму яна не
вышла замуж?
- Дзе спачатку
жыла Еўфрасіння? Чым займалася?
- Які манастыр
пабудавалі пад Полацкам? ( Спаскі)
- Чаму цягнуліся
сюды людзі?
- Якія справы
сталі для Еўфрасінні важнымі і галоўнымі ў жыцці?
- Чым яна
заслужыла шырокую вядомасць, людскую любоў і
ўдзячнасць?
- Да чаго
Еўфрасіння заклікала людзей? Якія яе павучэнні і запаветы
трэба ведаць?
Фізкультхвілінка
Усе дружна
ўсталі і пацягнуліся. Зараз мы з вамі здзейснім рытуал.
Цягніцеся як
мага вышэй да столі, а, калі зможаце, то і да самаго сонейка. Схапіце рукамі тую нябачную нітку і паднясіце да свайго
сэрца. Будзем лічыць, што гэта нітка – ваш поспех, ваша шчасце. Зараз раскіньце
рукі на поўную шырыню – чым шырэй, тым даўжэйшай будзе ваша нітка. А зараз зматайце
яе ў клубок і пакладзіце ў кішэню, няхай вам заўсѐды шанцуе.
Сядайце на свае
месцы будзем працаваць далей, каб спадарыня мова
дазволіла нам
прадягнуць наша падарожжа ў мінулае далей.
Аналіз твора па
пытаннях да кожнай групы:
Група “Даследчыкі”:
1. Чым прывабіў
вас вобраз Еўфрасінні ў творы С. Тарасава?
2. На што вы
звярнулі асаблівую ўвагу? Абгрунтуйце чаму.
Група “ Чытальнікі”:
1. За якое дабро
людзі дзякавалі Еўфрасінні?
2. Знайдзіце і
зачытайце ў тэксце радкі, якія перадаюць гонар за
справы
Еўфрасінні Полацкай, за радасць ад усведамлення таго, што яна дачка зямлі
беларускай.
Група “Гісторыкі”:
1. Вызначце
галоўную думку твора С. Тарасава.
2. Растлумачце
сэнс радкоў эпіграфа да ўрока.
Прагляд відэа
А зараз, калі
ласка, паглядзіце невялікі відэафільм пр Еўфрасінню
Полацкую. Ён
дапаможа сістэматызаваць нашы веды пра беларускую
асветніцу і
закончыць выкананне праекта.
Выкананне і
абарона праекта
- Еўфрасіння
Полацкая – заступніца Беларусі. У праваслаўі існуюць
розныя формы
ўшанавання святых. Адна з іх – гэта святкаванне 5 чэрвеня дня
памяці Еўфрасінні Полацкай.
4. Падвядзенне вынікаў, выстаўленне адзнак
Тэст
1. Якое імя было
ў Еўфрасінні Полацкай да пострыгу?
а) Еўдакія ; б)
Прадслава; в) Еўпраксія
2. Як звалі
бацьку Еўфрасінні ?
а) Рагвалод; б)
Святаслаў-Георгій; в) Усяслаў
3. Колькі гадоў
было Еўфрасінні, калі яна прыйшла ў
манастыр?
а) 16; б) 20; в)
12
4.
Настаяцельніцай якога манастыра стала Еўфрасіння?
а) Спаскага; б)
Мірскага; в) Сафійскага сабора
5. Кім па замове
Еўфрасінні Полацкай быў зроблены крыж?
а) Рагвалодам;
б) Іаанам; в) Лазарам Богшам
6. Дзе памерла
Еўфрасіння Полацкая?
а) у Полацку; б)
у Іерусаліме
7. Калі
святкуецца дзень памяці Еўфрасінні Полацкай?
а) 5 мая; б) 5
чэрвеня; в) 6 ліпеня
- На ўроку мы
даведаліся…
- Вучыліся…
- Можам
прымяніць свае веды…
Заключнае слова настаўніка
У Евангеллі ёсць
цудоўная прытча пра сейбіта, які ранняй вясной
выйшаў у поле,
каб пасеяць зерне. Ідзе сейбіт па свежых барознах і старанна
рассейвае
насенне. Частка зерня падае пры дарозе, частка – на камяністую
глебу ці ў
зямлю, зарослую калючкамі. Але тое, што ўпала на добрую глебу,
дасць у сто раз
багацейшы ўраджай.
Вось такім
першым сейбітам духоўнага насення – была наша славутая
Прадслава са
слаўнага горада Полацка, якая ў XII стагоддзі зразумела
вялікую ролю
асветы ў жыцці народа і аддала гэтай справе ўсе свае сілы.
4.
Д/з Пытанні 8-9 с.
204.
Комментариев нет:
Отправить комментарий